BAGAIMANA MENAIP SURAT AKUAN SUMPAH YANG IKUT FORMAT? - PESURUHJAYA SUMPAH PENGADANG BARU , KUALA TERENGGANU

Wednesday 15 February 2017

BAGAIMANA MENAIP SURAT AKUAN SUMPAH YANG IKUT FORMAT?


Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Video di bawah akan menerangkan tentang cara menaip surat akuan yang tepat dan mengikut format Akta Akuan Berkanun 1960. Sekiranya pihak insuran , jabatan atau kementerian memberikan anda format surat akuan yang salah, sila berikan link kepada video ini untuk mereka fahami bahawa pesuruh jaya sumpah tidak boleh mengesahkan surat akuan yang tidak ikut format.




#pesuruhjayasumpah
#commissionerforoaths
#suratakuan
#shahalam

33 comments:

  1. ASSALAMUALAIKOM,
    BOLEH PN NUR BERIKAN CHONTOH SURAT AKUAN UNTUK PENGAKUAN BAHAWASANYA PREMIS YANG DI DUDUKI OLEH INDIVIDU TERSEBUT ADALAH MILIK BELIAU.
    TERIMA KASIH

    ReplyDelete
  2. waalaikumusalam. Ikut sahaja format dan masukkan ayat-ayat yang anda mahu selepas bahawa. Kalau tidak boleh buat sendiri - kami sediakan khidmat merangka surat akuan pada hari Isnin sehingga Jumaat sahaja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bole ke sya nak buat srt akuan sumpah penjagaan anak

      Delete
    2. untuk surat penjagaan anak.. perlu tak minta sain sesiapa?

      Delete
    3. sapa yang layak untuk sign surat tersebut sebagai saksi?

      Delete
    4. Pengikrar sahaja layak untuk tandatangan. Tidak boleh wakilkan orang lain
      Ikrar dan tandatangan depan pesuruhjaya sumpah

      Delete
  3. Assalamualaikum Puan Nur,

    Sekiranya saya nak membuat perakuan untuk beberapa perkara, adakah saya perlu membuat surat akuan yang berasingan atau boleh buat dalam Satu surat akuan yang sama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam cik puan/ encik, ini bergantung kepada apakah perkara tersebut. Contoh kalau nak buat pengakuan berhubung kereta A. Maka sebaiknya buat pengakuan berkenaan kereta A sahaja, tidak dicampur berkenaan motor B.

      Delete
  4. Assalamualaikum Puan Nur,

    Sekiranya saya nak membuat perakuan untuk beberapa perkara, adakah saya perlu membuat surat akuan yang berasingan atau boleh buat dalam Satu surat akuan yang sama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau perkara berkaitan boleh buat dalam surat akuan yang sama

      Delete
  5. Assalamualaikum. Puan klu saya nk buat Surat akuan sumpah untuk digunakan dalam perbicaraan mahkmah macam mana ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Format yang sama juga. Affidavit format berbeza. Akuan sumpah boleh guna format yang sama.

      Delete
  6. Assalamualaikum. Puan bagaimana nak buat akaun bersumpah untuk mengesahkan seseorang itu adalah anak angkat. Ini kerana dalam surat lahir beliau telah di bin kan kepada bapa angkat (telah meninggal dunia) dan nama ibu dalam sijil lahir pun diletak nama ibu angkat.(juga telah meninggal dunia) mohon dibantu. Tetapi waris2 termasuk ibu saya (ibu kepada ibu angkat) masih hidup dan tahu hal yg sebenarnya.

    ReplyDelete
  7. Salam puan, saya nak buat surat akuan sumpah majikan kepada pekerja yang menyatakan majikan tidak akan mengambil apa apa tindakan undang undang terhadap pekerja atas apa apa kecuaian dari pekerja Dan majikan kerana pekerja tidak terlibat dalam apa apa specifikasi yang ditetapkan pihak pengurusan syarikat. Boleh buat ke saya masuk kan dalam surat akuan sumpah..?

    ReplyDelete
  8. salam..nak tanya..saya belajar dekat semenanjung sekarang ni..parents kat sabah..so bagaimana cara untuk saya membuat surat akuan tanpa pelu tandatangan dri parents??ada tak caranya??

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum saya ingin bertanya.. Bagaimana membuat pengakuan sumpah status ibu tunggal yang tidak berkahwin atau bernikah kerana lelaki tersebut tidak ingin bertanggungjawap dan mempunyai seorang anak..
    Kes ini c perampuan ingin berkahwin dengan lelaki lain setelah sekian lama berstatus inu tunggal.. Mohon pencerahan ya.

    ReplyDelete
  10. Assalam Pn Nur. Macam saya nak buat surat akuan sumpah menyatakan surat nikah saya hilang semasa kecurian dirumah. Tk

    ReplyDelete
  11. salam puan.. saya nak bertanya, bagaimana sata nak buat surat akuan hak penjagaan anak ? dulu ketika bcerai bekas suami cakap secara secara lisan yang anak tu saya yang jaga.. so skg sy perlukan surat akuan sumpah sumpah tu atas urusan tertentu..

    ReplyDelete
  12. Assalamualikum puan. Nak tanya sikit cara nuat surat akuan utk anak saya menantu dan cucu2\aya yg tidak mempunyai dokumen semporna. Saua adalah werganegara malaysia d sabah. Ada ke cawangan.pejabt puan f kota kinabalu. Tk

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum puan. Boleh ke surat akuan sumpah tu kita buat sendiri ikut format?

    ReplyDelete
  14. Afternoon Pn mcm mana mau buat surat pengesahaan isteri (claim epf and ASB)

    ReplyDelete
  15. Selamat petang,boleh puan tunjuk ajar bagaimana cara membuat surat akuan berkenaan menyerah hak milik kedai kepada anak2 untuk memohon lesen perniagaan. Terima kasih.

    ReplyDelete
  16. Salam puan mcm mana nk buat surah sumpah untuk memohon sijil Dan kad nikah baru yg hilang.terima kasih

    ReplyDelete
  17. Kepada semua pembaca , sila ikut format surat yang saya terangkan di atas untuk apa jua jenis pengakuan. Cuma tukar isi pengakuan sahaja. Ikut format di atas dan karang sendiri ayat pengakuan.

    ReplyDelete
  18. Hi, i nak pakai alamat saudara untuk register anak in SJK yang berdekatan, boleh bagi format macam mana nak but surat akuan / sumpah mengenai ini?

    ReplyDelete
  19. Asalamualaikum puan bolehkah surat akuan ini digunakan dgn pelbagai urusan?

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum... sy nak buat surat akaun sumpah untuk ambil anak angkat... boleh ke puan membantu sy kerana ibu kepada anak angkat sy warga negara indonesia.. tetapi anak warga negara... surat akaun ni dibuat untuk memudahkan saya uruskan persekolahan anak tersebut... kerana pihak sekolah perlukan surat akaun sumpah dr pejabat suruhanjaya sumpah.

    ReplyDelete
  21. Salam puan,saya nak buat surat akuan sumpah untuk menyatakan bahawa arwah ayah saya membenarkan saya memasang meter api di rumah saya,mohon puan memberi contoh macam mana nak buat surat akuan sumpah tu

    ReplyDelete
  22. Suami baru mendapat persetujuan untuk mendapatkan hak penjagaan sepenuhnya bersama isteri yang baru. Perlukan surat akuan sumpah hak penjagaan ditandatangan oleh suami sahaja atau ketiga2 pihak perlu menandatangan di surat akuan tersebut di hadapan commisioner ( suami & isteri serta bekas isteri)

    ReplyDelete
  23. Salam puan... Boleh beri contoh untuk surat akuan bujang suruhanjaya sumpah

    ReplyDelete
  24. Nak download di mana? Takde link pn

    ReplyDelete
  25. Asalamulaikum nk tanya sy nk buat surat akaun sumpah berkenaan dengan kemasukan semula sekolah anak tiri sy pihak pkd nk surat akuan sumpah yang menyatakan anak sy tersebut dibawah jagaan sy jadi sy nk tahu sama ada surat akuan sumpah tu sy buat sendiri atau sy boleh dapatkan surat tu dari mana2 suruhanjaya sumpah sbb ni fist time sy buat urusan ini

    ReplyDelete